Sunday 20 March 2011

Nasihat Mereka....

ALLAH SWT ada berfirman mafhumnya :

"Demi Masa.
Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.
Kecuali orang-orang yang beriman & mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran & saling menasihati untuk kesabaran."

(Surah Al'Asr)

Di sini ingin saya kongsikan buat pembaca-pembaca sekalianagar ia menjadi azimat yang berguna buat kita.....

Robert Louis STevenson  ada menulis:
" Setiap orang mampu untuk melakukan pekerjaannya sepanjang hari sesukar apa pun pekerjaan itu, & setiap orang mampu untuk untuk hidup bahagia sepanjang hari hingga matahari tenggelam. Inilah yang dimaksudkan dengan hidup bahagia."


Stephen Leacock pernah berkata yang bermaksud:
"Anak kecil mengatakan , ketika aku menjadi remaja nanti , sedangkan yang remaja mengatakan , ketika aku menjadi seorang dewasa, nanti ketika aku menjadi dewasa aku akan kahwin. Namun apa yang terjadi setelah pernikahannya ? Lalu apa yang terjadi setelah semua fasa itu melewati? Fikiran-fikiran yang pernah ada itu pun berubah. (Fikiran-fikiran itu selalu mengikuti apa yang akan terjadi nanti.) Misalnya : Nanti ketika sudah pencen . Ketika sudah benar-benar tua , ia melihat kebelakang , ia pun "diserang angin yang sangat dingin . Dia telah kehilangan kehidupannya yang telah lalu  tanpa merasakannya walau hanya sedetik. Kita baru mahu belajar , ketika kesempatan yang pernah ada itu sudah lepas, bahawa kehidupan itu harus dirasakan dalam setiap detik , setiap zaman dari kehidupan kita sekarang."



Seorang Ulama Salaf ada mengingatkan :
" Saya mengingatkan mu tentang perkataan 'akan...' sebab kata itu sudah banyak mencegah terjadinya kebaikan & menunda dilakukannya perbaikan."

"Biarkanlah mereka (di dunia ini ) makan & bersenang-senang & dilalaikan oleh angan-angan (kosong) , maka kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatan mereka) ."
(Surah Al Hijr : 3)


Semoga nasihat-nasihat ini umpama permata yang akan kita jadikan perhiasan dalam kehidupan.....
Salam Mujahadah (^_^).....

No comments:

Post a Comment